Artiklar

2007-01-30

Gul lök – mycket bra för hälsan

Gul lök kan minska risken för cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

En medelstor gul lök, ca 80g, om dagen kan minska risken för nio cancertyper med mellan 25-88 procent, enligt ett forskningsresultat baserat på åtta studier i Italien och Schweiz. I studierna ingick totalt 10 000 cancerpatienter och 15 000 friska.

Vitlök, som också är väldigt nyttig, studerades också men effekten var något svagare. Risken minskade med mellan 10 – 57 procent.

Forskarna tror att det är svavelföreningarna i löken som ger denna starka effekt. Dels stimuleras avgiftningsenzymer i levern och dels har de antibiotisk effekt. Men också innehållet av flavonoiden quercetin kan bidra till skyddet.

Flavonoiden quercetin, som ger löken dess gula färg, fungerar som antioxidant. Flavonoider är kända för att kunna skydda mot hjärt-kärlsjukdomar och olika cancerformer. En teori är att de motverkar vissa mekanismer, som får blodet att koagulera och därmed förhindrar blodplättar från att klibba samman och bilda proppar.

Nyligen kom också en annan studie där man sett att solljus gör löken nyttigare. Ju mer solljus löken fick i slutet av mognadsfasen desto mer quercetin. Ämnet visade sig också vara stabilt under kyllagring.

Källor:
The American Journal of Clinical Nutrition
www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/5/1027

SLU

 

Artiklar
Produkter